Impresii de vacanță: Thassos

La finalul lunii iulie am mers în vacanță în Thassos și am promis că voi reveni cu impresii până să treacă vara. Grecia nu îmi e străină, am mai făcut vacanța acolo și în alți ani (P. Katerini, Skiathos), dar pe insula în care am mers în această vară mi-am plăcut cel mai mult. În continuare vă voi oferi detalii legate de principalele puncte de atracție, activitățile din zonă, precum și prețuri orientative, care știu că interesează pe oricine.

Ne-am cazat în Skala Sotiros, la Vila Vranas, o locație drăguță, cu grădină mare, piscină, restaurant și bar. Am fost mulțumiți de condițiile de cazare, personalul nu ne-a deranjat pe tot parcursul șederii, a fost amabil și ne-a făcut să ne simțim ca acasă. În Sotiros plajele sunt micuțe, așa că pentru a ne bucura de o plajă în adevăratul sens al cuvântului am mers în Prinos, cu autobuzul local. Prețul biletului este de cca. 2 euro/sens, iar la destinație se ajunge în 10 minute.
   Pentru a bifa toate atracțiile insulei, am închiriat un Jeep din orașul Thassos, acesta fiind locul cel mai dinamic de pe insulă. Se pot închiria inclusiv autoturisme mici, ATV-uri, motociclete, biciclete. Am ales o mașină de teren pentru că sunt unele zone (Giola, Marble Beach, Lacul Maries), unde nu suntem lăsați să mergem cu autoturismele mici închiriate. Pentru mașină am plătit 60 euro/zi, la care s-a adăugat și costul combustibilului. În preț nu e inclusă benzina, aceasta ne-a costat cam 40 euro pentru o zi de plimbare.

Plajele din Prinos sunt cele mai mari și frumoase de pe întreaga insulă, am tras această concluzie după ce am făcut turul complet. Apa e turcoaz, nisipul e curat, pădurile de pe plajă dau un aer aparte locului. Pentru doar 3 euro se poate închiria un șezlong, iar din banii respectivi îți poți lua ceva de băut sau înghețată. Când îmi amintesc de vacanța la Mamaia și cât a costat acolo un șezlong, trag concluzia că ceva nu-i în regulă cu această stațiune absolut banală.

Marble Beach este o plajă din marmură albă, cu o apă deosebită. Plaja e foarte micuță și începând cu ora 10 începe să se aglomereze. La prânz nu mai e loc de parcare, se strâng foarte mulți turiști. Pentru a ajunge aici sunt recomandate mașinile de teren pentru că drumul de acces nu e asfaltat și e plin de praf alb, foarte fin, care se depune pe părțile mașinii. Este un loc pe care nu trebuie să-l ratați, din punctul meu de vedere, este ceva aparte.

Golden Beach este de asemenea o plajă foarte aglomerată, doar că dimensiunile sale sunt generoase. În zonă sunt multe restaurante și terase unde vă puteți astâmpăra foamea între două reprize de bronzat. Nisipul este auriu și foarte fin, în rest nu am găsit ceva remarcabil.

Plajele din Aliki sunt minunate, aici se poate vizita și un centru istoric, iar peisajele sunt de vis. Accesul se face prin coborârea pe niște stânci, iar undeva la înălțime găsim un restaurant cu terasă de unde se poate admira locul în toată splendarea sa. Iar dacă panorama o să vă facă poftă de mâncare, aici găsiți cele mai potrivite preparate din fructe de mare.

La mănăstirea Sf. Arhanghel Mihail se pot admira nu doar construcțiile ci și frumoasele curți interioare. Comparativ, e mai interesant de văzut această mănăstire decât Meteora, deși mi s-a părut frumos în ambele părți. Se asemeamănă oarecum între ele, funcționează după reguli similare, doar că aici peisajul este impresionant, marea se întinde nesfârșită dincolo de curțile îngrijite ale mănăstirii. La intrare ni s-au dau hăinuțe pentru a ne acoperi goliciunea trupului :).

La Giola am ajuns la ora prânzului, retrospectiv mă gândesc că mai bine nu ajungeam. E foarte cald, zona e aridă, umbra lipsește, o distanță destul de lungă de urcuș/coborâș trebuie parcursă pe jos, pentru dimensiunea acestei piscine naturale formate în stâncă locul e aglomerat. Sincer, nu recomand Giola, decât dacă vă decideți să mergeți aici la primele ore ale dimineții. Dacă la dus am supraviețuit arșiței, la întors cerșeam răcoarea umbrei unui biet măslin, mai mult leșinată.

Pentru a ajunge la Lacul Maries și la cascadele din zonă trebuie urcat cu mașina prin păduri. Traseul e abrupt, neasfaltat, sunt recomandate mașinile de teren. La lac, surpriză! Niște căprițe pășteau ici-colea, iar cascadele...abia ce săreau de genunchiul broaștei. Prin urmare, nu vă așteptați la căderi impresionante de apă. Lacul Maries e ceva mai grandios decât o baltă, iar restaurantele și magazinele lipsesc din zonă. Ce puteți face aici?Puteți cumpăra miere direct la producătorii care o vând la marginea drumului.

Orașul Thassos ( Limenas) e plin ochi de terase, agenții de turism și tarabe cu suveniruri. De aici vă puteți alimenta cu produse pentru cei de acasă, oferta e foarte largă și am văzut multe lucruri drăguțe, nu doar chinezării. E și o biserică în oraș, precum și un mare sit arheologic amplasat în spatele portului. Pasionații de istorie vor fi impresionați de mărimea sitului, dar și de rămășițele descoperite aici. Din portul de aici puteți face croaziere, de grup sau individuale. O croazieră mai ieftină costă 30-40 euro.

Într-una din zile am închiriat biciclete (4 euro/zi) și am dat o tură prin zona de camping din Prinos. E foarte bine întreținut acest loc de campare, fiecare turist primește o parcelă îngrădită de un gard viu în care își poate parca rulota sau cortul. Nu se fură în zonă, toată lumea își lasă gențile, scaunele, echipamentul la întâmplare. Pe întreaga insulă am observat că turiștii nu se preocupă de siguranța bunurilor, iar cu excepția a doi polițiști, organele de ordine erau inexistente. În camping poți număra românii pe degete, așa că dacă preferați o vacanță fără conaționali, rezervați-vă un loc acolo. În iulie-august, unitatea e ocupată în totalitate, deși numără sute de locuri.

Trecem acum la gastronomie. O să vă fac câteva recomandări din bucătăria tradițională grecească, ca de fiecare dată. Pentru micul dejun trebuie să încercați foietajul cu feta și spanac (3-4 euro) și cafeaua grecească (1,5- 2,5 euro). Nu beau cafea, dar cea grecească îmi place pentru că are un gust diferit, intens, dar nu foarte amar. E servită alături de apă plată.

Musacaua de vinete e preferata mea încă de când am descoperit-o, prin 2013.  O porție costă 7-8 euro. Am mâncat-o în mai multe locații și peste tot a fost la fel de bună.

Niște paste gratinate cu vițel mi-au sucit mințile. Pastele sunt mărunțele, ai zice că mănânci boabe de orez la o primă vedere. Ca majoritatea preparatelor grecești, sunt grase și nu cad prea bine, dar dacă tot a fost vacanță am zis să mă bucur din plin. Au același preț ca și musacaua.

Salatele nu au lipsit nici ele, iar de obicei le-am ales pe cele cu brânză feta. În jur de 10 euro costă una, iar separat se poate comanda pâine prăjită sau pita tradițională.
    A fost pentru prima oară când am gustat gyros. A urmat apoi a doua și a treia oară. La întoarcere doar eu și câțiva copii ce făceam hărmălaie că mai vrem gyros, așadar m-am molipsit. Un gyros costă 2,5- 3,5 euro, în format mic, rulat. La farfurie e 6-8 euro.

Am mai menționat pe blog, nu-mi plac fructele de mare. Le-am încercat pe toate în prima mea vacanță la mare în străinătate și de atunci nu m-am atins de ele. Prietenul meu a încercat însă și oferta de fructe de mare și a fost încântat de felul în care caracatița și calamarul au fost preparate. Între 10 și 15 euro costă o porție de astfel de bucate. Și restul grupului cu care am mers în vacanță a fost mulțumit de prospețimea mâncării. Sunt zone în Grecia în care nu se mănâncă prea bine, îmi amintesc de câteva restaurante din Paralia Katerini unde fructele de mare erau din conservă și costau la fel, ba chiar mai scump.

Mare lucru despre deserturi nu am ce să vă spun. La masă ni se aduceau fructe gratuit, înghețată sau alte mici atenții. Nici băuturi alcoolice n-am încercat, nefiind amatori. În Thassos am încercat o înghețată cu mango de la Chill Box, e singurul desert deosebit care mi-a rămas în minte după încheierea vacanței.

Drept concluzie nu pot spune decât că m-am simțit excelent în această vacanță, insula Thassos are multe peisaje de vis, prețurile sunt decente, localnicii sunt prietenoși, mâțele se perindă prin orice colț și se lasă mângâiate. Suficiente motive pentru a mă întoarce și cu altă ocazie!

miki a spus…
Aurora, sa va fie de bine vacanta! Paste de alea cu vitel am mancat si eu in Creta, arata fix la fel, si le zice "ghiveci" :D Pastele se numesc orzo pasta si fac si de cei la Barilla, asa ca probabil am sa incerc sa fac si eu, ca sunt multe retete pe net si nu e greu de preparat :)
Ella a spus…
Cred că fiecare insulă grecească are un farmec aparte! Eu am fost deocamdată doar un Corfu, dar m-am îndrăgostit total. Anul ăsta n-am mai ajuns în Grecia (deși, încă iau în calcul un city break în Atena), ne-am orientat către alte destinații, din alte țări, dar anul viitor vreau neapărat să mai mergem pe o insulă în Grecia - Lefkada, Santorini, Thassos etc - wishlist-ul e lung, nu știu ce aș alege mai întâi. Thassos mă atrage cu plaja ei de marmură, dar și că e mai aproape.
Fain articolul și foarte utile informațiile! Să vină cât mai curând următoarea vacanță, la fel de frumoasă! :D
Anonim a spus…
hihi! rumeg la o maslina ( aduse chiar din Thassos) si ma bucur sa aflu si experientele altora de pe aceasta frumoasa insula. noi am fost la inceputul lui august.
ma bucur citind articolul tau, ca n-am mai ajuns la giola. noi am fost cu masina personala si mi-a fost teama s-o bag cine stie pe unde, asa ca am taiat giola de pe lista. stateam cu teama ca as putea regreta acest lucru, dar acum vad ca n-am pierdut mare lucru.
si mie mi-a placut foarte mult thassos si nu m-am mai simtit de ani buni atat de relaxata, ca atunci cand m-am intors de acolo.
legat de deserturi, trebuie sa mentionez ca eu si prietenul meu ne-am indragostit de kataifi-ul facut la restaurante. e un vis!!! din pacate, cel cumparat din magazine nu se compara...
te pup!
Toma Aurora a spus…
Miki, multumesc ca m-ai informat. As face si eu de n-ar fi asa bogată în calorii. În vacanţă m-am destrăbălat, o aştept pe următoarea ca să îmi fac de cap :D. Cred că se pot face şi alte chestii interesante cu pastele astea micuţe, mă gândesc acum la nişte salate mai consistente şi chiar la o budincă cu lapte şi zahăr.
Mihaela, insulele greceşti sunt superbe. Continentul, în schimb, nu mă atrage deloc. Am fost în Paralia şi Olympic Beach şi nu m-aş mai întoarce.
Şi eu aş vrea să văd Atena, nu am fost niciodată, dar consider că e o destinaţie de văzut o dată în viaţă.
Toma Aurora a spus…
Liana, Giola nu mi s-a părut deosebită. Poate alţii privesc mai în profunzime lucrurile şi se gândesc la geneza acestei piscine în stâncă, dar căldura infernală de acolo m-a făcut să uit şi de formarea ei şi de tot. Neştiind nici să înot bine, nu m-am încumetat să mă scald, poate aşa mă mai învioram puţin.
Kataif n-am mâncat decât la cutie, data viitoare când merg la greci o să-l caut în meniu cu siguranţă. Mulţumesc pentru recomandare.
kyra a spus…
In Thassos am fost 3 ani la rand, am umblat aproape peste tot, este un loc unde tot descoperi cate ceva, nu te plictisesti. Iar concediu fara mare in Grecia... a devenit de nelipsit de ceva ani. Marble am prins-o in 2010 neamenajata si nu foarte aglomerata, la fel si Giola (am fost chiar singuri acolo), Limenas mi-a placut cel mai mult ca zona de cazare, ai ce face seara. Saptamana viitoare plec la Parga, imi place sa merg in alte locuri, singura exceptie a fost Thassos, au fost atunci niste motive pentru care am repetat vacanta in zona. Iar Paralia si Olimpic... nu prea mai aduc a Grecia.
Toma Aurora a spus…
Kyra, eu pe continent nu mai am de gând să merg, dar pe insule: da, da, da!
Limenas e ideala pentru viata de noapte, noi seara doar ieseam sa mancam iar apoi ne culcam, obositi dupa o zi plina. Nu prea e nimeni in grup amator de cluburi, așa că a fost ok cazarea și într-o zonă mai linistită.