Când aveam șaisprezece ani, tatăl meu s-a hotărât că are nevoie în viața lui și de un permis de conducere. Eram la curent cu pasiunea extremă a bărbaților pentru mașini și șofat, dar niciodată n-am crezut că un om în toată firea se poate metamorfoza într-un puști entuziasmat, din dorința de a-și însuși un act cu ajutorul căruia să bântuie zi și noapte pe străzi, bine ascuns în cutiuța metalică pe roți numită automobil.
Țin minte că deseori mă punea să îi cumpăr reviste și culegeri de chestionare pentru proba teoretică și își petrecea nopțile completând și corectând grilele imprimate pe paginile cu aspect mucegăit, ca de ziar.
Legislația Rutieră era subiect de discuție la masă și între mese:
-Ia spune, în condiții de ceață, cu vizibilitate redusă, care este viteza maximă permisă?
Eu mă uitam lung, ca și cum aș fi fost proaspăt trezită din visul meu lung, de adolescent zbuciumat, pierdut permanent printre gânduri și frământări ce îmi creau impresia că sunt mai mult decât oricine altcineva din jurul meu. „Lucruri lumești!” socoteam în sinea mea, convinsă fiind că în momentul în care eu voi susține testul pentru permis nu voi face atâta tam-tam pentru un simplu act în plus.
-Nu știu, răspundeam bosumflată în timp ce tatăl meu adresa întrebarea alcuiva care probabil părea mai interesat decât mine de indicatoare, frâne de staționare și triunghiuri reflectorizante.
Când a venit acasă după proba teoretică era așa de fericit încât îmi era oarece teamă ca nu cumva să se molipsească toate lucrurile din jurul său de euforie și să înceapă să plutească haotic, uitând de rostul lor și de forța gravitațională. Ne-a zis că a avut mari emoții pentru că singura culegere cu întrebări reale (care făceau parte din chestionarele de examen) nu avea și un capitol dedicat răspunsurilor corecte și nici măcar un index cu explicații scurte ale chestiunilor pe baza cărora se formulaseră interogații.
-Ce tâmpenie! am exclamat. E ca și cum ai urmări luni în șir un serial, iar la final nu s-ar oferi nicio încheiere firului narativ principal.
Dar nu era chiar o tâmpenie, pentru că nu erau mai mult de 30 de chestionare în cărțulie și oricine ar fi putut învăța pe de rost toate răspunsurile, fără să fi trecut măcar o dată prin legislație.
Așa stăteau lucrurile acum ceva vreme, când testarea nu era încă computerizată și se apela în continuare la pix și foaie. Între timp lucrurile au evoluat, tehnologia s-a încoronat regină și în sala de testare pentru permisul auto, au crescut mult costurile școlilor pentru șoferi și au apărut feleurile variante de a-ți testa cunoștințele teoretice înainte de marele test oficial. Una dintre ele este cea oferită de Permisdeconducere.ro: o modalitate online de a completa sute de teste drpciv și de a-ți stabili nivelul în urma consultării răspunsurilor și a explicațiilor detaliate. Evident, regula principală rămâne învățarea prealabilă a Legislației Rutiere. Dacă faci parte din categoria împățimiților de e-book-uri și de materiale electronice atunci poți accesa categoriile din legislație care te interesează direct de pe site, dând un simplu click pe capitolul respectiv. Serviciul costa 5 euro (plus TVA)/30 de zile și mi se pare rentabil în condițiile în care nu poți ajunge la cursurile fizice ținute de școala auto unde te-ai înscris și mai ales dacă școala respectivă se află în afara localității unde ai domiciliul. Tatăl meu, spre exemplu, plătea zilnic 5 euro doar pe transport, pentru a ajunge la curs și uneori venea acasă mai obosit decât veneam eu de la liceu (având, ce-i drept, o vârstă mai înaintată).
Chestionarele auto de pe site sunt grupate pe categorii și pe niveluri de dificultate. Putem începe cu variantele de grile mai ușoare, pentru a evolua apoi și a trece la chestionarele de nivel mediu și dificil. Pe pagina dedicată tipurilor de categorii auto vom găsi frumos structurate toate etapele prin care trebuie să trecem pentru a absolvi cu succes o școală pentru șofat. Găsim lista cu actele necesare pentru înscriere, pentru dosarul de examen și câteva tarife orientative pentru cei interesați. Costurile unei curs complet diferă de la o școală la alta și putem alege varianta cea mai apropiată și potrivită pentru noi din lista celor mai bune școli pentru șoferi afișată pe site. Am apreciat faptul că site-ul lasă deschisă o poartă către orice instructor care dorește să se facă cunoscut și oricine deține o astfel de școală se poate înscrie pe site, având parte de promovare online.
-Tu de ce nu dai examenul pentru carnet? mă întreabă tatăl meu, privindu-mă oarecum nedumerit.
-Până nu mă pun la punct cu partea mecanică, nici nu mă gândesc să mă urc la volan, i-am spus. Nu vreau să rămân în mijlocul câmpului, în miezul nopții și să stau să stresez cu telefoanele firmele de tractare și să intru în panică.
Și n-am mințit deloc când am scos aceste vorbe pe gură. Tocmai de aceea m-am bucurat când am zărit pe site și un curs de mecanică. Mereu am pus siguranța mea fizică undeva deasupra celei sufletești, din cauză că reușesc rapid să trec peste momentele nefericite sau grele din viața mea. Dar bunăstarea trupească a fost întotdeauna punctul ultim spre care am țintit. Nicodată nu am suportat durerea, bolile, situațiile care mi-au pus în pericol sănătatea. Doar ce mă vedeam undeva, într-un câmp deschis, nelocuit, cu mașina rămasă în pană. Am mai adăugat și un viscol stașnic, un polei și o ninsoare necontenită și iată-mă plasată virtual în mijlocul unui hazard personal. Căci am citit deseori în ziare despre cazuri în care anumiți șoferi au avut defecțiuni minore la mașini și n-au știut să le rezolve și fie au murit înghețați, fie au pornit pe câmpuri și au sfârșit în gurile sălbăticiunilor. Nu, nu, pentru mine un șofer adevărat cunoaște chestiunile elementare de mecanică și nu mă încântă doar faptul că aș răspunde corect întrebărilor din chestionar legate de buna funcționare a motorului și a celorlalte componente ale autovehicului.
Teoretic cel puțin, permisdeconducere.ro este o variantă online a școlii tradiționale pentru șoferi și ne oferă posibilitatea de a studia, în confortul propriei locuințe sau în pauzele de la muncă, întreaga legislație rutieră din țara noastră. Iar apoi, la fel de comod, ne putem autoevalua cunoștințele și ne putem pregăti intens, ori de câte ori avem puțin timp liber, pentru examenul scris premergător testului practic și eliberării permisului auto.
Comentarii
Trimiteți un comentariu