Recenzie: Povestea târfelor mele triste - Gabriel Garcia Marquez

Garcia Marquez este unul dintre autorii mei favoriţi, însă nu toate cărţile sale mi se par reuşite. Una dintre ele, probabil printre cele mai faimoase, este Povestea târfelor mele triste. Manuscrisul acestui roman a făcut subiectul unuia dintre cele mai vestite episoade din mafia literară, fiind furat şi vândut pe piaţa neagră cu puţin timp înainte de lansarea oficială.

Povestea târfelor mele triste este un roman de inspiraţie, Marquez afirmând că s-a lăsat inspirat de scurta operă Frumoasele adormite a lui Yasunari Kawabata. Pentru necunoscători, dacă ar fi să prezint pe larg subiectul, acesta ar fi: satisfacţia obţinută de un bărbat prin contemplarea unei frumoase femei adormite, fără a o atinge sau a se gândi la ea într-un mod vulgar.
   În romanul faimosului autor columbian, un bătrân jurnalist de 90 de ani se decide să facă dragoste cu o adolescentă de 14 ani şi apelează la o matroană pentru a-şi satisface fantezia. Dorinţa sa pare imposibil de îndeplinit deoarece la fiecare întâlnire cu fata bătrânul o găseşte dormind. El ajunge să se îndrăgostească de această fiinţă, se dedică ei întru totul, uitând de bătrâneţea şi de slăbiciunile sale.
    Titlul cărţii face trimitere la femeile pe care jurnalistul le-a plătit de-a lungul vieţii pentru a-şi satisface poftele trupeşti. Abia la 90 de ani el va ajunge să cunoască iubirea adevărată, graţie acestei fetiţe adormite. Titlul este cel mai şocant şi vulgar element al lucrării, în rest ea este destul de cuminte.

Din punctul meu de vedere, romanul nu este unul foarte strălucit. Îmi aminteşte de ChickLit, de cărţile acelea pe care le citeşti în 2-3 ore, care te distrează pe moment şi cam atât. Pe alocuri se simt adieri marqueziene, regăsim anumite detalii folosite de autor şi în alte lucrări, cum ar fi un număr de câteva sute de femei cu care personajul principal s-ar fi iubit în viaţa sa sau referinţele legate de frumuseţea deosebită a adolescentei.
    Cu toate astea, este o lucrare potrivit de citit pentru cultura generală, fie doar ca să ne lămurim pentru ce s-au spetit unii să fure şi să vândă la negru.

Dacă doriţi să citiţi romanul, îl puteţi comanda la jumătate de preţ de pe Elefant. Pentru orice comandă, indiferent de valoare, puteţi beneficia de transport gratuit folosind codul FREE.