miercuri, 12 martie 2014

Episodul 5: Butch în Paradisul Cărților



   Butch trăise tot timpul cu impresia că în lumea cărților se duce o luptă continuă între cărțile clasice, tipărite și eBook-uri, întocmai disputei dintre amatorii cititului tradițional și cei nedespărțiți de cochetele lor tablete pentru citit. Pe vremea aceea Butch era mic, nu era încă cititor, dar voia să devină. Și pentru că era indecis dacă să-și cumpere o bibliotecă ori să viseze la un Kindle, personajul nostru bătu drum lung până în Paradisul Cărților.
   Oprit puțin la poarta tărâmului, Butch nu putu să nu remarce cât de mic părea acesta din exterior. O dată intrat însă, paradisul i se înfățișă ca o grozăvie, fără niciun fel de limite, frontiere ori sfârșit.
   După cum spuneam, Butch se aștepta la un popor divizat: niște cărți cu foi multe ori puține, după caz și unele silfide, electronice. Iar fiecare dintre cele două grupuri: cu datinile și tabieturile sale. Însă nu era deloc așa, ba mai mult, Butch remarcă de la bun început o înfrățire oarbă între o carte tipărită și surata sa în format electronic.
   -Suntem gemene, îi explică o carte. Poate că nu ne asemănăm pe dinafară, dar reprezentăm același lucru, vorbim despre aceleași valori, prezentăm la fel de intens o poveste oarecare, transmitem aceleași idei. La început n-a fost ușor, ne-am speriat de ele, le-am privit ca pe un soi de coloniști și-am încercat să le gonim , revendicându-ne drepturile de băștinași. În librării prețurile noastre au scăzut doar pentru a le ține lor piept...
   -Curios lucru, mârâi Butch. Eu am venit aici trăind cu aceeași impresie și când colo v-am găsit două câte două, umblând la braț pe străzi. Cum a fost posibil oare?
   -Vezi tu, Butch, fiecare carte în parte e foarte singură. Aș putea spune despre fiecare carte pe care o știu că e cea mai singură pe care o cunosc. Noi ne ferim una de cealaltă pentru că suntem diferite, spunem istorisirii diferite iar fiecare dintre noi transmite un mesaj diferit. De multe ori aceste mesaje intră în conflict, așa s-au născut războaiele dintre curentele literare. Apoi, fiecare dintre noi are un anumit prestigiu: romanele polițiste râd de naivitatea culegerilor de basme iar cele SF se amuză copios pe seama tragediilor țesute în romanele de dragoste. De când cu ebook-urile, ne-am găsit tovarășii ideali și nu ne mai pierdem timpul certându-ne cu celelale cărți.
   -Am înțeles, am înțeles, se dumiri Butch. Să înțeleg că până nu demult paradisul vostru era mai degrabă un infern?
   -Nu chiar, răspunse cărțulia. Răutatea noastră nu se aseamănă cu cea omenescă. Dușmănia dintre noi se limita la cel mult o răfuială între coperți, la o ocară șoptită pe la spate. Noi suntem socotite prietene de suflet ale omului, ori cum ai putea tu crede că un prieten atât de intim poate fi rău pe dinăuntru. Până și cărțile cele mai controversate, cenzurate ori interzise, n-ascund nimic altceva decât greșelile și murdăria lumii voastre. Și cum ai putea crede că-i rea, atâta vreme cât tu continui să trăiești în lumea pe care ea doar o înfățșează? Dacă lumea ta ar fi atât de rea, Butch dragă, atunci de ce nu pleci dumitale din ea? Ori vezi, ea are o parte mult mai bună, care te ține pe loc și-atunci pentru ce să faci o nedreptate și să numești o simplă cărticică ca fiind rea ori proastă?
   Butch nu răspunse, dar aprecie în sinea sa vorbele cărțuliei. Privi la cărțile electronice care treceau pe lângă dânsul, însoțindu-și surorile tipărite, ca la niște oferte de pace.
   -Să nu fie cu supărare, dar o să-mi iau un eBook reader când mă voi întoarce acasă. Dacă spui că în esență sunteți la fel, atunci cumătrul tău Butch va alege calea mai ieftină și va răsfoi ceva oferte, căci nu are lovele suficinte de umplut o bibliotecă întreagă. Iar cum el e tot timpul pe drumuri, călătorind prin fel și fel de ținuturi, nu se poate căra cu ditamai geamantanul de cărți în spinare.
   -Nicio supărare, răspunse cărțulia, numai promite-mi ceva!
   -Orice!
   -Promite-mi numai c-ai să povestești și altora toate cele văzute aici, ca să nu mai trăiască cu o impresie greșită!
   -N-ai nicio grijă, o liniști Butch! N-o să rămână doar secretul nostru!




   Articol scris pentru Spring SuperBlog 2014.

2 comentarii:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...