vineri, 2 noiembrie 2012

O privire în viitor


   În urmă cu 57 de ani mi-aș fi închipuit probabil că până în 2070 se vor fi inventat deja bicicletele cu ajutorul cărora vom putea parcurge kilometri întregi de drum noros, laolaltă cu păsările cerului, dar iată că imaginea utopică din tinerețe nu a coicis cu realitatea senectuții mele. Astăzi, după 80 de ani de conviețurire alături de tehnologie, am contatat că a devenit parte din mine și fără să vreau m-am atașat de ea mai mult decât de visele mele din copilărie.

   An de an m-am bucurat de plusul de inovație adus, am crescut o dată cu tehnologia și am fost martor ocular la tranziția sa spre stadiul de artă. Chiar ieri pașii m-au purat înspre Salonul Contemporan de Monitoare, unde am admirat năucă ultimele modele create de marii artiști din domeniul IT. Formele androgine ale monitoarelor LED m-au captivat și nu am putut pleca fără să îmi achiziționez un exemplar unic, într-o nuanță aurie, cu o diagonală de 24 inchi și un consum de numai 0,2 W. Îmi amintesc cu tristețe că în tinerețe făceam mare risipă de energie, motiv pentru care s-a și ajung la criza energetică din 2045. A fost un moment de cotitură pentru gadgeturi și electrocasnice și o bună perioadă ne-am abținut cu toții să mai folosim energia electrică. Apoi, ministrul internațional al inovației a venit cu o veste bună: o nouă tehnologie bazată pe un consum redus la minimum. Pentru început mașina de spălat, aragazul și plita electrică au beneficiat de acest upgrade, dar grație efortului specialiștilor au fost lansate și primele modele de telefoane cu alimentare solară, monitoare și laptopuri 4D cu un consum limitat de energie.

    Primul gadget eco-friendly mi-a fost oferit de nepoții mei, în ziua în care am împlinit 60 de ani. A fost un storcător de fructe pliabil, cu o putere uriașă de 4000 w. Nu avea cablu și se alimenta prin intermediul unei plăci de baze moderne, pe care o conectam la panoul solar. Storcătorul reușea să prepare multiple variante de suc din același tip de fruct și cu ajutorul său puteam obține sucul potrivit în funcție de carențele nutriționale pe care le aveam. A fost greu până m-am lămurit în privința setărilor sale, dar am avut noroc cu un ghid tehnic personal, 6D care mi-a ghidat video și audio fiecare pas pe care îl aveam de executat.

   Astăzi toate aparatele electronice și electrocasnice din casa mea au consum limitat de energie și multe dintre ele funcționează pe bază dinamicii solare. De curând mi-am instalat și un sistem audio complementar sistemului de încălzire. Astfel, în fiecare cameră mă pot bucura de muzica ambientală preferată și nu mai sunt nevoită să ascult melodiile iubite la casca wi-fi pe care o rătăceam tot timpul prin bucătărie. Este grozav să te trezești dimineața pe acorduri line de vioară și să îți savurezi ceaiul favorit înconjurată de trilul liniștitor al vrăbiilor gureșe. Când este înnorat afară prefer să trag draperiile digitale și să îmi transform ambientul într-un decor optimist. Cel mai mult îmi plac peisajele cu fluturi multicolori. Când nepoții mei erau mici mereu se lăsau păcăliți de fluturii tridimensionali pe care încercau să îi prindă în mânuțele lor. Acum râd cu lacrimi când le povestesc, pentru că perdelele tridimensionale s-au demodat și nici nu le vine a crede că au fost duși de nas de un lucru așa învechit. Ei au panouri virtuale integrate peste pereții casei și pot schimba atmosfera printr-un simplu touch al panoului de setare.

   Seara de bridge este momentul cel mai așteptat al săptămânii. Atunci mă regăsesc cu prietenii mei de pe celelalte continente în camera suprareală de joc. Ne conectăm cu toții la internet și dăm viață caracterelor noastre din mediul online. Trebuie să recunosc că dublura mea virtuală este ceva mai tânără decât mine. Nostalgică fiind, mi-am păstrat personajul pe care îl foloseam și în urmă de două-trei decenii. Și în lumea digitală lucrurile au evoluat, doar că mulți dintre noi joacă bridge în continuare, de dragul vremurilor trecute.

   Tehnologia se află, în continuare, în proces de dezvoltare. Nu vor mai trece mulți ani și noile modele de automobile ecologice și electronice virtuale vor fi lansate pe piață. Va veni o vreme când monitorul meu auriu, proaspăt cumpărat va deveni doar o piesă de muzeu, așa cum laptopul pe care îl foloseam în 2012 poposește în muzeele locale de tehnologie. Uneori, când îl revăd în vitinele LED fosforescente îmi amintesc ce mândră eram de el când l-am cumpărat din primii mei bani câștigați prin forțe proprii. Dar cum am spus, tehnologia a ajuns astăzi la rangul de artă și ca orice alt domeniu artistic trebuie să se reinventeze pentru a face parte din viața oamenilor  în continuare. Ea trebuie să pulseze permanent pentru a-i simți lipsa atunci când nu se află la îndemâna noastră. Eu îi mulțumesc pentru anii ușori de bătrânețe pe care mi i-a oferit și o voi păstra alături, ca pe o prietenă, până la sfârșitul zilelor, urmând ca apoi să o las moștenire de drept succesorilor mei.

Articol scris pentru SuperBlog 2012. Temă propusă de Oktal România.

4 comentarii:

  1. Nici nu stiu ce ne-am face daca tehnogia nu ar evolua continuu.
    xoxo

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corina, este parte din viata noastra si fie ca vrem fie ca nu vrem depindem de ea.

      Ștergere
  2. felicitari pt faptul ca ne incantati zilnic cu postarile dvs

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...